Na počátku mého pátrání po křesťanských mandalách jsem netušila, že je možné tyto dvě oblasti propojit. O to větší bylo překvapení, že prvků mandal není v křesťanství málo, ale je jich celá řada. Na samotném začátku bych ráda definovala, co to vůbec mandala je.
Co je to mandala?
Slovo mandala pochází ze staroindického obřadního jazyka sanskrt. Znamená kruh, oblouk, magický oblouk. Jednou z průkopnic používání mandal pro léčebné účely byla svatá Hildegarda v 11. století. Do našeho jazyka toto slovo oficiálně přinesl psycholog C. G. Jung. Dá se říci, že tak spojil východní filosofii se západní psychologií.
Ve své podstatě, a nejužším významu, znamená mandala kruhový obrazec se středem, z něhož (či do něhož) směřují symetricky uspořádané tvary. Dá se říci, že mandala obklopuje člověka od nepaměti. Vyskytuje se ve všech dobách, ve všech kulturách a ve všech zeměpisných šířkách. S mandalami se dá krásně terapeuticky pracovat. Jedním ze známých zástupců používání mandal v psychoterapii je Centrum Mandala v Brně.
Od počátku křesťanství se věřící vyjadřovali v kruhových formách. Nejmarkantněji můžeme toto vyjádření spatřovat v zobrazení svatozáře okolo hlav svatých, andělů nebo samotného Ježíše Krista. Svatozář bývala také různě zdobena. Například květy, křížovými formami nebo ornamenty. Dalším výrazným zástupcem tvaru mandaly je i hostie, která má vždy podobu kruhu. Pro někoho možná neobvyklou formou mandaly je vystavení monstrance nejsvětější svátosti oltářní. Jedná se vždy o velkou duchovní událost, což dává této mandale až mystický rozměr.
Tvar mandaly nalezneme i u rotund a obecně architektury kostelů, které jsou orientovány k východu v křížovém tvaru, tedy k místu vzkříšení Ježíše Krista. Kruhové obrazce se nacházejí také v rozetových oknech. Růžicové okno bývá z barevného skla, vyrobeného za použití rozdrcených drahých kamenů. Světlo prostupuje oknem, je rozptylováno, a zároveň pohlcováno samotným sklem. Okno poutá pozornost.
Složité vzory oblouků, květin a jasných barev zaplňují chrám nebeským světlem a krásou. Okno přitahuje pohled do svého středu a stává se prostředkem pro rozjímání s Bohem. Světlo se rozlévá po kruhovém bludišti na podlaze, čímž symbolizuje cestu poutníků do duchovního centra křesťanství, Jeruzaléma.
Převládajícími barvami rozetového okna jsou červená a modrá, tedy teplo a chlad. Smícháním těchto barev vznikne fialová. Barva posvátného významu, spirituality a cesty do vlastního středu. V nejslavnějších rozetových oknech nalezneme pohnuté biblické scény a příběhy víry.
Závěrem chci pouze podotknout, jak krásné bylo toto objevování. Mám velmi ráda mandaly a jejich symboliku. Zároveň jsem věřící. Zahřálo u srdce, že jsou tyto dvě oblasti tak pěkně duchovně propojené.
Lenka Kyčerková, Centrum Mandala Brno
Velmi pěkně pojatý článek, s několika velmi dobrými myšlenkami, no zajímalo by mě jak se stavíte vůči kněžím, kteří říkají mandalám docela razantní ne? http://www.vojtechkodet.cz/temata/okultismus/krestanske-mandaly-odpoved-na-otazku.html
Vubec s vami nesouhlasim. Mandala je proste dost dulezity nabozensky prvek spojeny s budhismem a hinduismem. Spojovat s timto pojmem jakykoli kruhovy obrazec {architektonicke prvky na krestanskych kostelich napriklad} je absolutni nepochopeni vyznamu a uziti mandal. Apojem krestanska mandala je spis takovy nesmyslny protimluv.
Dobrý den, je to přesně jak píše Ilona, v tomto případě, kdy člověk něčemu uplně nerozumí, je dobré dát na autoritu, která se v tom vyzná, třeba zrovna Vojtěch Kodet.